måndag 2 februari 2015

Årskurs 8: Krönika

Årskurs 8 kommer att skriva en krönika om ett ämne inom språksociologi (dialekter, sociolekter, manligt/kvinnligt språk, maktspråk, språket i sociala medier, slang, etc) och som uppvärmning tänkte jag att vi skulle studera en krönika av en av Sveriges - i mina ögon - bästa krönikörer: Hanna Fahl, Dagens Nyheter. Just den här krönikan handlar om nätbaserade låtsaskillar och går att läsa här: 

Hanna Fahl: Om ens fejkkille kan konversera bättre än ens riktiga kille – vem är då fejk?

Efter läsning vill jag att ni svarar på följande frågor:

1. Vilket större ämne kan man säga att krönikan tar upp? 

2. Lyckas hon fånga ditt intresse tidigt i krönikan? I så fall, på vilket sätt? 

3. Fahl använder sjukt många kulturella referenser, varför tror du hon gör det? Tycker du det är bra eller bara störigt? 

4. Finns det några personliga inslag i krönikan?

5. Tycker du att Fahl lyfter fram något budskap i sin krönika, vilket i så fall? 

6. Fick krönikan dig att tänka annorlunda om något? 

När du svarat och diskuterat svaren på frågorna ska du skriva en egen krönika. Här finns en superb guide till hur man komponerar en briljant sådan: 

Mall - att skriva krönika

Krönikan ska vara mellan 250 och 400 ord. Typsnitt: Times New Roman. Storlek 12. Radavstånd 1,5. Jag kommer att bedöma: 

  • Innehållet: du har en vettig blandning av fakta och personliga betraktelser
  • Det liknar en krönika med intresseväckande inledning, huvuddel och avslutning
  • Du använder ett lämpligt språk med korrekt användning av skiljetecken och styckeindelning

Deadline
Vi påbörjar arbetet tisdag 3 februari (vecka 6). Krönikan ska lämnas in absolut senast fredag 22 februari (vecka 8).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar